Alles over de APK:
Wat is APK ?
De Algemene Periodieke Keuring (APK) is een in
Europa wettelijk verplichte keuring ter bevordering van de
verkeersveiligheid en ter bescherming van het milieu. In Nederland staat
de keuringsplicht beschreven in de Wegenverkeerswet 1994 en daarvan
afgeleide regelingen. Volgens deze regelgeving moet u uw personenauto,
bedrijfsauto of aanhangwagen met een toegestane maximum massa van 3.500
kg, jaarlijks of om de twee jaar laten keuren. Afhankelijk van het
voertuig, de datum dat deze voor het eerst op de weg is toegelaten, én
het soort brandstof, moet dat vanaf het derde of vierde levensjaar. Na
deze eerste keuring vindt de eerstvolgende keuring plaats na één of twee
jaar. Zie voor meer informatie de
APK-brochure op de site van de
RDW. Zware bedrijfsauto’s, aanhangwagens en sommige
speciale voertuigen moeten elk jaar worden gekeurd vanaf het moment dat
ze nieuw op de weg worden toegelaten. De APK is een momentopname en
geeft geen garantie dat uw voertuig de rest van het jaar veilig blijft
om mee te rijden en dat u een jaar lang geen onderhoud hoeft te plegen.
Regelmatige controle en onderhoud van uw voertuig blijft dus belangrijk.
Wanneer moet uw
auto gekeurd worden?
Als een personenauto of lichte bedrijfsauto (tot 3.500 kg) al
eerder APK is goedgekeurd, kunt u uitgaan van de datum vermeld op het
APK-keuringsrapport. Dit hebt u bij de vorige keuring meegekregen. Vóór
of op deze datum moet de auto opnieuw goedgekeurd zijn.
Keuringsfrequenties vanaf 1 januari 2008
Drie of vier jaar (zie tabel hieronder) nadat een personenauto of lichte
bedrijfsauto voor het eerst op de weg is toegelaten, is deze
keuringsplichtig. Dit is afhankelijk van het soort brandstof.
Personenauto’s en
lichte bedrijfsvoertuigen (<3.500
kg) |
Brandstof |
Wanneer keuren? |
Datum eerste toelating na
1 januari 2005 |
Benzine en/of elektromotor |
Eerste APK na 4 jaar, daarna
twee keer na 2 jaar, daarna elk jaar |
|
Diesel, gas of anders (evt. in combinatie met
elektrisch) |
Eerste APK na 3 jaar, daarna
elk jaar |
Datum eerste toelating vóór 1
januari 2005 |
Alle |
Eerste APK na 3 jaar, daarna
elk jaar |
Voertuig 30 jaar of ouder |
Alle |
Eens per 2 jaar APK |
Datum eerste toelating vóór
1 januari 1960 |
Alle |
Geen APK-plicht |
|
Zware voertuigen
Voor een zware bedrijfsauto (zwaarder dan 3.500 kg) geldt een jaarlijkse
keuringsplicht (datum eerste toelating na 1 januari 1960).
Keuren tot twee maanden vooraf
U kunt uw voertuig tot twee maanden vóór de eerstvolgende
APK-vervaldatum laten keuren. De oude vervaldatum wordt dan, afhankelijk
van de geldende keuringsfrequentie, met 1 of 2 jaar verlengd. Laat u uw
voertuig meer dan twee maanden vóór de APK-vervaldatum keuren, dan
krijgt uw voertuig een nieuwe APK-vervaldatum. De vervaldatum van de
APK-keuring kunt u vinden via de
website van de RDW.
Wat is ‘datum eerste toelating’?
De eerste inschrijvingsdatum is de datum waarop het kentekenbewijs is
afgegeven. Tenzij bij de rubriek ‘bijzonderheden’ een andere datum staat
vermeld. Zoals bij kentekenbewijzen van na 1 april 1999 waarop ‘datum
eerste toelating’ en ‘datum eerste afgifte Nederland’ staat vermeld.
Geen wijziging voor voertuigen van vóór 1 januari
2005
Voor alle personenauto's en lichte bedrijfswagens die vóór 1 januari
2005 op de weg zijn toegelaten verandert niets. Deze voertuigen behouden
hun jaarlijkse APK-plicht. Voor voertuigen met een speciaal gebruiksdoel
zoals taxi’s en bussen blijft de jaarlijkse APK-keuring eveneens gelden.
Zie tabel hieronder.
Speciale voertuigen |
Wanneer keuren? |
Taxi, ambulance, bus en voertuigen voor
vervoer van gevaarlijke stoffen |
Elk jaar APK |
Hoe voorkom ik
een bekeuring voor een verlopen APK-keuring?
Het is
niet mogelijk uitstel te verlenen voor de APK-keuring. Als u niet aan de
keuringsplicht kunt of wilt voldoen, heeft u de mogelijkheid de
geldigheid van het kentekenbewijs te laten schorsen
op het postkantoor. Hieraan is echter de uitdrukkelijke voorwaarde
verbonden dat u gedurende die periode met de auto geen gebruik mag maken
van de openbare weg. Dit betreft zowel het staan als het rijden op de
openbare weg. Tijdens zo'n schorsing heeft u een vrijstelling voor dat
voertuig voor het nakomen van de voertuiggebonden verplichtingen. Eén
daarvan is de APK-keuringsplicht. Als de schorsing afloopt moet u weer
aan alle verplichtingen voldoen, dus ook aan de APK. Laat uw voertuig
keuren vlak voordat de schorsing afloopt. U mag met het geschorste
voertuig van de openbare weg gebruik maken om naar de keuring te gaan.
Zorg er wel voor dat het voertuig op dat moment verzekerd is.
Meer info over schorsen vindt u via
deze link.
Wat wordt gecontroleerd?
Bij de APK let de keurmeester onder andere op de volgende onderdelen:
- Verkeersveiligheid: remmen, wielophanging, schokdempers, banden, stuurinrichting,
verlichting en carrosserie
- Milieu: uitlaatgassen
- Algemeen: het voertuigbewijs, voertuigidentificatienummer en de gebruikte
brandstof.
Andere belangrijke punten:
Kentekenplaten
Op het voertuig moeten de juiste kentekenplaten zitten. Gebleken is dat
kentekenplaten soms verdwijnen. Dit kan gebeuren door diefstal. Een
andere mogelijkheid is verlies, aangezien veel kentekenplaten in houders
geklemd zitten en niet op de auto zijn vastgeschroefd. De RDW adviseert
iedere voertuigbezitter de kentekenplaten goed vast te schroeven of vast
te plakken met dubbelzijdig tape. De duplicaatcode van het
kentekenbewijs moet overeenkomen met de duplicaatcode op de
kentekenplaat.
Roetmeting
Sinds 1 januari 1997 ondergaan auto’s met een dieselmotor én met een
bouwjaar van 1980 of later bij de APK een roetmeting. De APK-keurmeester
volgt hierbij een voor heel Europa vastgestelde meting. Bij deze meting
is het van groot belang dat u uw voertuig in een goede staat van
onderhoud voor de keuring aanbiedt om motorschade te voorkomen. De
dieselmotoren van na 1972 zijn erop geconstrueerd om deze meting te
kunnen ondergaan mits de onderhoudsbeurten overeenkomstig de
fabrieksvoorschriften zijn uitgevoerd.
Viergasmeting
Vanaf 1 januari 1998 moeten auto’s met een benzinemotor of LPG-motor met
een ‘geregelde’ katalysator én met een bouwjaar van 1993 of later een
zogenaamde viergasmeting ondergaan. Met behulp van een viergastester
wordt gecontroleerd of de uitstoot van de uitlaatgassen de wettelijke
percentages niet overschrijdt.
Meer weten?
Uitgebreide informatie over voertuigtechnische eisen bij APK vindt u in de
onderstaande RDW-brochures:
Waar kunt u uw auto
APK laten keuren?
U kunt uw voertuig APK laten keuren bij garagebedrijven en
keuringsstations in Nederland die door de RDW zijn erkend. Een erkend
bedrijf of keuringsstation herkent u aan de stickers zoals hieronder
staan afgebeeld:


Controle door RDW
De RDW controleert deze bedrijven regelmatig. Daarnaast
controleert de RDW steekproefsgewijs of de keuring goed is uitgevoerd.
Jaarlijks controleert de RDW zo’n 200.000 voertuigen. Dat is 3 procent
van het aantal voertuigen dat ieder jaar wordt gekeurd. Sinds 1 maart
2000 controleert de RDW ook steekproefsgewijs voertuigen die zijn
afgemeld als afgekeurd.
Wie mag het voertuig laten keuren?
Het maakt niet uit wie met het voertuig naar de APK-keuring gaat.
Diegene moet wel het originele Voertuigbewijs/ kentekenbewijs deel I
meenemen.
Waarom uw auto bij
APK Besseling laten keuren?
Bij APK Besseling bent u verzekerd van een onafhankelijke keuring.
Wij zijn volledig onafhankelijk omdat wij geen garage zijn en dus geen
reparaties uitvoeren of onderdelen verkopen. Wij hebben dus geen baat bij
het afkeuren van een voertuig. Veel garagebedrijven keuren het voertuig,
repareren het voertuig als deze ‘afgekeurd’ wordt en keuren het vervolgens
goed. Als eigenaar van het voertuig bestaat er dan geen enkele controle of
de reparaties die uitgevoerd zijn en waarvoor men betaalt, ook daadwerkelijk
noodzakelijk waren om het voertuig door de APK te krijgen. Dit is de reden
waarom u bij APK Besseling altijd weet waar u aan toe bent: wij keuren niet
af wat goed is en u bent er zeker van dat u niet meer kosten maakt dan
noodzakelijk.
Wat
kost een APK?
De wet geeft geen vaste minimum- of maximumprijs voor de keuring. De APK
kan deel uitmaken van een onderhoudsbeurt of apart uitgevoerd worden. APK Besseling verricht geen onderhoud of reparaties. U
betaalt dus alleen voor de onafhankelijke keuring. Voor
tarieven
zie het menu elders op deze site.
Het keuringsrapport
Als uw voertuig is gekeurd ontvangt u een keuringsrapport, zowel bij een
goedkeuring als bij een afkeuring van het voertuig. Zorg dat u het
keuringsrapport altijd krijgt. U hebt dit rapport nodig als u tegen het
resultaat van de keuring in beroep wilt gaan. Het keuringsrapport (bij
een goedgekeurde auto) moet u tijdens het gebruik van het voertuig bij u
hebben. De politie kan er om vragen. Sinds 1 maart 2000 moet de
keurmeester op het keuringsrapport niet alleen de reparatie- en
afkeurpunten aangeven, maar ook adviespunten. Dit zijn geconstateerde
gebreken die nog niet tot afkeuring van uw voertuig leiden maar die u
wel binnen afzienbare tijd moet vervangen of repareren.
Verplicht meewerken aan de steekproef
Het kan gebeuren dat uw voertuig geselecteerd is voor een
steekproef. Uw voertuig moet dan na de keuring nog beschikbaar blijven
voor de RDW. De RDW-controleur is binnen 90 minuten na de afmelding
aanwezig. Uw voertuig moet dus (maximaal) anderhalf uur, plus de tijd
die nodig is voor de steekproefherkeuring zelf, beschikbaar blijven. U
bent verplicht om aan de steekproef mee te werken. Wanneer u uw voertuig
meeneemt voordat de RDW is geweest, krijgt u geen keuringsrapport. De
eventuele goedkeuring van uw voertuig wordt dan ingetrokken en de RDW
mag daarna alleen de nieuwe APK-keuring verrichten. U kunt dus niet meer
terecht bij het bedrijf dat de keuring heeft verricht, maar u moet dan
een afspraak maken bij één van de keuringsstations van de RDW.
Bent u het niet
eens met het resultaat van de keuring?
Als u vindt dat uw voertuig ten onrechte is goed- of afgekeurd en u
komt er met de betreffende APK-instantie niet uit, dan kunt u bij de RDW
een herkeuring aanvragen. De behandeling van een dergelijke aanvraag
kost € 45,-. U krijgt dit bedrag terug als uw voertuig inderdaad
onterecht is goed- of afgekeurd. U heeft altijd een keuringsrapport
nodig om in beroep te kunnen gaan. Vraag hier dus om bij het bedrijf.
Bent u het niet eens met de afkeuring van uw voertuig dan moet u
meteen ná de keuring in beroep gaan bij het regiokantoor van de RDW
waaronder de keuringsinstantie valt. U mag het voertuig niet verplaatsen
en intussen geen reparaties (laten) verrichten. De herkeuring vindt nog
dezelfde dag plaats.
Heeft u in een later stadium bezwaar tegen de APK-keuring van uw
voertuig dan kunt u dit gedurende de geldigheid van het keuringsrapport
schriftelijk melden bij een van de RDW- regiokantoren. Er vindt dan een
herkeuring plaats. Het is echter wel moeilijk om na verloop van tijd
vast te stellen of de APK juist is verricht. Immers, hoe langer de
termijn is, hoe moeilijker het wordt om te achterhalen of het voertuig
op het moment van de oorspronkelijke keuring wel of niet aan de gestelde
eisen voldeed. Het is daarom raadzaam in dergelijke gevallen eerst
contact op te nemen met de garage waar uw voertuig is gekeurd.
APK-keuringsrapport kwijtgeraakt?
Als u uw APK-keuringsrapport kwijt bent, kunt u bij een
RDW-keuringsstation of bij de klantenbalies van de RDW in Veendam en
Zoetermeer tegen betaling een duplicaat keuringsrapport verkrijgen. Dit
kan alleen als uw voertuig APK goedgekeurd was. Een afspraak maken is
niet nodig. U moet hierbij wel het Voertuigbewijs overleggen. De kosten
van een duplicaat APK-keuringsrapport bedragen € 15,00. Meer info: RDW
De Nationale Auto
Pas: verplichte registratie kilometerstand
Sinds 1 maart 1999 is registratie van de kilometerstand van uw auto een
wettelijk verplicht onderdeel van de APK. Deze kilometerstand wordt
geregistreerd in de databank van de Stichting Nationale Auto Pas. De
kilometerstand wordt niet alleen bij keuringen, maar ook bij onderhoud,
reparaties of taxaties geregistreerd.
De kilometerstanden worden in de Nationale Auto Pas geregistreerd om
fraude met kilometerstanden te voorkomen en daarmee bij te dragen aan een
grotere zekerheid over gebruikte auto’s.
Raadpleeg voor meer informatie:
www.autopas.nl.
Kentekenplaten
Elders op deze site vindt u meer informatie over de gecontroleerde afgifte
van kentekenplaten.
bron: www.rdw.nl |