APK Keuringsstation Besseling

 

Start Contact

Nieuws
APK-info
APK-tips
Werkplaats
Tarieven
Kentekens
Weegbrug
Route

 

 

 

 

 

 

 

 


Nieuws en persberichten

Inzage in eigen gegevens nu ook online

U kunt als particulier nu ook online uw eigen gegevens in het kentekenregister van de RDW inzien. Het gaat hierbij om alle in het register opgenomen persoons- en voertuiggegevens, zowel actuele als gegevens uit het verleden (tot negen jaar terug). Dit kon altijd al schriftelijk en via een RDW-balie, maar kan vanaf nu ook direct via de website van de RDW. Hiervoor logt u in met uw DigiD en betaalt u de kosten via iDEAL. Zodra u heeft betaald, kunt u direct een bestand downloaden met het overzicht van uw gegevens. Ga naar Ga naar Inzage eigen gegevens.

bron: www.rdw.nl


Nieuwe regelgeving voor APK 2012

De overheid heeft besloten om een aantal regels voor de APK keuring van 2012 aan te scherpen of te veranderen. Het is belangrijk om van deze wijzigingen op de hoogte te zijn. Daarom bespreken wij hier kort de belangrijkste punten.

European On Board Diagnostics (EOBD)
Voor personenauto’s die in gebruik zijn genomen vanaf 1 januari 2006 en voor kleine bedrijfsauto’s (tot 3.500 kilo) geldt dat naast de uitlaatgastest een EOBD-uitlezing zal plaatsvinden. In sommige gevallen zal zelfs alleen deze EOBD uitlezing plaatsvinden. Of dit ook voor uw auto geldt, kunt u opzoeken in artikel 13 van de Regeling Erkenning- en Keuringsbevoegdheid APK. Als het antwoord ja is, dan is het belangrijk dat uw garage een EODB scantool heeft. Hierdoor kan de garage snel een emissiemeting doen waarmee ze binnen een paar seconden resultaat krijgen.

Olielekkage
Op zich was olielekkage altijd al een belangrijk onderdeel van de APK-keuring, maar vanaf 2012 is dit punt strenger geworden. Overigens is het alleen een reparatie-adviespunt, wat betekent dat er wordt geadviseerd te controleren op overmatige olielekkage op meer plekken in de auto. Mocht er dan sprake zijn van lekkage, dan is het uiteraard verstandig dat te laten repareren. De plekken waar vanaf 2012 wordt geadviseerd ook goed op de olie lekkage te controleren, zijn onder meer de motor en de versnellingsbak.

Coderingslijst en presentatie rapport
De volgende punten zijn belangrijker voor uw garage dan voor uzelf. Toch kan het interessant zijn om te weten dat bijvoorbeeld de coderingslijst is aangepast. De autobranche heeft dit zelf verzocht, omdat het praktischer en duidelijker is. De regels voor het uitprinten van het APK-rapport zijn ook strenger geworden. Het mag alleen nog maar vanuit PDF op wit A4 papier zonder logo’s worden afgedrukt. Het enige symbool dat erop mag staan is het NL-symbool. Daarnaast zijn merk en type van het voertuig natuurlijk erg belangrijk.

bron: www.apkkeuring.nl


De Europese Commissie wil strengere APK-regels

De Europese Commissie wil niet alleen dat auto’s vaker en eerder een apk-keuring moeten ondergaan, maar dat ook motoren, scooters en bromfietsen verplicht worden eens in de zoveel tijd een APK keuring te laten doen. De reden is dat de Europese Commissie het aantal verkeersdoden ieder jaar met 1200 wil laten dalen.

De oude eisen dateren uit 1977 en zijn volgens Europees Commissaris Kallas van Vervoer niet meer van deze tijd. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat het aantal ernstige ongelukken bij auto’s ouder dan 5 jaar vaak komt door technische mankementen. Wanneer deze auto’s vaker een APK ondergaan zullen deze mankementen eerder worden ontdekt en verholpen, hopelijk voordat er ongelukken gebeuren. Uit onderzoek zou zijn gebleken dat technische gebreken de oorzaak zijn van 6 procent van alle auto-ongelukken. Van ongelukken met motoren is dit zelfs 8 procent. Met de nieuwe regels hoopt de commissie niet alleen 1200 levens te redden, maar ook nog eens 36.000 minder ernstige ongevallen te voorkomen.

In Nederland moeten (benzine)auto’s na vier jaar voor het eerst een APK ondergaan. Daarna is dat na na 2 jaar en is de auto ouder dan 9 jaar, dan zal hij ieder jaar voor een APK weg moeten. De commissie wil dat deze jaarlijkse APK al bij auto’s ouder dan 6 jaar verplicht wordt.

Voor diesel en lpg auto’s zijn de keuringseisen in Nederland strenger, omdat ze meestal meer kilometers maken. Deze auto’s worden na 3 jaar voor het eerst gekeurd en vervolgens meteen ieder jaar. Commissaris Kallas vindt dit onderscheid onzin en stelt voor om auto’s die na vier jaar meer dan 160.000 kilometer hebben gereden jaarlijks een APK keuring te laten ondergaan.

Ook de kwaliteit van de APK moet volgens de commissie worden verbeterd. Er komen diploma-eisen voor de keurders en de meetapparatuur zal aan strengere criteriums moeten voldoen. De lidstaten zelf zullen moeten bijhouden of men zich aan de regels houdt.

Ongeveer de helft van de lidstaten moet zijn APK regels aanscherpen als het Europees Parlement met de nieuwe wetgeving instemt. De Kamer is tegen de plannen, omdat ze vindt dat het te veel gaat kosten en zal zorgen voor te veel administratieve rompslomp. Dit najaar zal het Europees Parlement zijn oordeel vellen en zullen we weten of de nieuwe wetgeving er gaat komen.

bron: www.apkkeuring.nl


Kentekencard vervangt papieren kentekenbewijs

Na het rijbewijs op creditcardformaat krijgt Nederland ook een kentekencard. De kentekencard met chip gaat het huidige tweedelige papieren kentekenbewijs vervangen. De nieuwe kaart wordt in de loop van 2013 ingevoerd.
 
Tenaamstellingscode
Op de kentekencard staan de gegevens van zowel het voertuig als van de kentekenhouder. Nu staan die op de afzonderlijke papieren kentekendelen. In plaats van het huidige overschrijvingsbewijs krijgt de eigenaar van het voertuig bij de tenaamstelling een tenaamstellingscode. Deze code is nodig als het voertuig van eigenaar wisselt, geschorst, gesloopt of geëxporteerd wordt.

Gemakkelijk
De kentekencard is gemakkelijk in gebruik, gaat langer mee en is lastiger na te maken. Daarmee helpt de kentekencard voertuigdiefstal terug te dringen”, aldus minister Schultz van Haegen.

Bij gestolen voertuigen worden dikwijls vervalste of gestolen kentekenbewijzen gebruikt om ze van een andere identiteit te voorzien. De kaart maakt het doorverhandelen van gekloonde voertuigen aan nietsvermoedende burgers moeilijker. Bij klonen krijgt een gestolen auto hetzelfde kenteken als een auto van hetzelfde merk en type.

Chip
De kentekencard krijgt ook een chip. Op de chip komen dezelfde gegevens te staan die ook op de card staan. Daarnaast komen alle bij de RDW beschikbare gegevens van het Certificaat van Overeenkomst (CvO) op de chip. Het CvO is het Europees gestandaardiseerde ‘geboortebewijs’ van het voertuig met aanvullende technische gegevens. Vanwege de veiligheid worden de cards niet meer op locatie, maar alleen nog centraal bij de RDW aangemaakt en uitgegeven.

Hetzelfde tarief
De kentekencard houdt hetzelfde tarief als het papieren kentekenbewijs en gaat gelden voor alle voertuigcategorieën. Het komende jaar wordt de kentekencard na een aanbestedingsprocedure verder ontwikkeld en vormgegeven. De kaart wordt vervolgens geleidelijk ingevoerd.
Nieuwe voertuigen krijgen vanaf de invoeringsdatum bij aflevering een kentekencard. Bestaande voertuigen krijgen een kentekencard als het voertuig op naam van een nieuwe eigenaar overgeschreven wordt. Dat kan ook gebeuren bij andere aanpassingen van het kentekenbewijs zoals kleurwijziging van het voertuig. De verwachting is dat vanaf 2018 de papieren kentekenbewijzen zijn vervangen door kentekencards.

bron: www.rdw.nl


RDW breidt online voertuiginformatie uit
Inloggen met DigiD vergroot mogelijkheden voor digitale informatieverstrekking

Zoetermeer, 19 januari 2009
Voertuigbezitters kunnen vanaf vandaag op internet informatie aanvragen over voertuigen die op hun naam staan. Op de site van de RDW (www.rdw.nl) kunnen zij met DigiD inloggen en zo zien voor welke voertuigen zij aansprakelijk zijn. Van die voertuigen is dan informatie in te zien zoals technische gegevens, verzekering, bouwjaar, datum eerste afgifte kentekenbewijs en APK-geldigheid.
 
Bezoekers van de site www.rdw.nl krijgen via ‘digitale diensten’, optie ‘mijn voertuigen bekijken’ toegang tot de eigen voertuiginformatie. Omdat het gaat om persoonsgebonden informatie moeten zij inloggen met hun DigiD. De online voertuiginformatie op de RDW-site is ook via de site www.mijnoverheid.nl beschikbaar.

De nieuwe digitale dienst van de RDW is onderdeel van een breder RDW-programma om digitale media te gebruiken in de informatievoorziening aan het publiek. Dit past ook in de ontwikkeling van de e-overheid waarbij de RDW inzage levert in het basisregister van voertuigen. Door het gebruik van DigiD als persoonlijke verificatie wordt het mogelijk om in de toekomst steeds meer persoonlijke informatie online beschikbaar te stellen.

bron: www.rdw.nl


Start Nieuws APK-info APK-tips Werkplaats Tarieven Kentekens Weegbrug Route


Copyright © 2008 APK Keuringsstation Besseling. Aan deze website kunnen geen rechten worden ontleend. Laatst bijgewerkt: 01 januari 2014